Outback, en verder

18 mei 2016 - Alice Springs, Australië

G-day Gday!!, https://www.youtube.com/watch?v=PT331BRkkP0 een geniaal liedje de moeite om even op de link te klikken en te luisteren

Hier gaat alles goed, begin wel steeds meer te verlangen naar de start van mijn ''echte'' reis. Vanaf nu is het nog 13 weken werken en dan begint het avontuur. Ik blijf tot 25 juli bij mijn host family en zoals het er nu voorstaat ziet mijn reis er zo uit:

Canberra- Sydney - Auckland ( nieuw zeeland noordereiland) - NZ zuidereiland - Sydney - Brisbane tot Towns ville met auto - Adelaide tot Perth met auto - Bali - Lombok - gili eilanden en dan ..................Goeie vraag.

Eind April ben ik naar de outback van Australië geweest en dit was een erg bijzondere reis. Eerst met de bus naar Sydney dan vliegen naar Alice spring ( 3 uur) en dan rond de 9 uur in de bus naar Uluru. Ohja de reis naar Sydney begon als een hel. Ik wilde inchecken op het busstation voor de bus naar Sydney. Toen zei die vrouw ja je staat niet op de lijst heb je je papieren bij je. Ja tuurlijk had ik die bij mij, toen wees zij mij op de datum, ja jongedame dat was gisteren! Ik helemaal verbaas nee dat kan niet ik weet het zeker kijk het is vandaag, nee want het is al 12 u snachts geweest dus veranderd de datum. OOOOH neeee dat was echt balen, want ik moest die bus hebben om mijn vlucht te halen. Ik moest wachten tot iedereen in de bus zat en als ik geluk had was er nog een plekje vrij mocht ik mee ( moest ik wel weer even een nieuw ticket 60 dollar kopen) Nou ik kon wel huilen, maar gelukkig zat de bus niet vol en kon ik alsnog mee. Wel had de bus 45 min vertraging waardoor ik in de stress zat mijn vlucht te halen. De bus dropte je dus op internationaal vliegveld, maar mijn vlucht ging vanaf domestic airport! Wat een drama he, en ik dacht dat ik alles zo goed had voorbereid, niet dus. Uit eindelijk heb ik het allemaal gehaald en het was een lange, vermoeiende reis maar zeker waard. Ik had het gevoel alsof ik in een totaal ander land was. De mensen, de cultuur, het landschap is allemaal zo anders dan waar ik op het moment woon. Ik heb twee grote hike's gedaan Katja Tjuta and the Kings Canyon walk dit was super mooi, maar wel erg zwaar. Het is als een soort woestijn overdag rond de 35 graden en snachts koelt het af tot wel 4 graden. Op sommige plekken hier in de buurt had ik al het gevoel dat ik in de middle of no where was maar,  in de outback is echt helemaal niet te vinden. Voor een flesje water betaal je dan ook snel 6 dollar.  Mijn reis begon in Alice spring waar ik 2 dagen ben geweest. Hier zijn erg veel aborignals die uit hun eigen community zijn gestuurd en soort van op de straat leven, bedelen en mensen vooral toeristen lastig vallen. De cultuur en de geschiedenis van de Aboriginals vind ik erg lastig om uit te leggen, maar zoals ik het begrepen en ervaren heb zit het als volgt. ( heel beknopt beschreven hoor) 10000 jaren geleden woonden hier de 'Aboriginals' vanaf het begin. Zij leefden van en met de natuur. Toen kwam er een blank mannetje en die dacht he dat is een mooi stukje land dat wil ik hebben. Letterlijk heeft die het land afgepakt en de Aboriginals verjaagt, mishandeld, etc. Na heel wat jaren dacht die he dit is niet van mij, ik moet het maar weer eens terug geven, maar uit eindelijk toch weer deels afgepakt. De Aboriginals waren het er niet mee eens en gingen zich er tegen verzetten en rond 1950 is er een soort van overeenkomst gesloten dat het land van de Aboriginals is, maar ook open is voor andere mensen onder hun voorwaarde. De Australisch regering betaald erg veel geld om op 'hun land' te mogen met vooral toeristen. Wel hebben de Aboriginals alles te zeggen over wat er gebeurt en niet.

Zo heb je natuurlijk de beroemde rock Uluru; dit een heilig iets voor de Aboriginals en zij vragen met alle respect deze rock niet te beklimmen. Wat doen toeristen, ja helaas beklimmen ze de rock en tonen geen respect voor hun cultuur. Nu kun je denken waarom maken ze daar geen hek omheen of zetten ze er geen beveiliger neer. De Aboriginals willen de keuze bij de mensen leggen en verder geen zin om de strijd aan te gaan met vervelende toeristen die de boel proberen te verzieken dus wat gebeurt er nu. Als er dit jaar meer dan 20% van de mensen die het National park binnenkomen de uluru beklimmen wordt het helemaal gesloten. Verpest het voor iedereen, maar ik geef ze groot gelijk en ik heb het toch al gezien haha flauw he. Dan heb je bijvoorbeeld nog heilige plekken waar geen foto's van mogen worden gemaakt en waarom niet? Je hebt de vrouwen en mannen cultuur en mannen mogen de vrouwen dingen niet weten en andersom. Er zijn bepaalde plekken die mannen niet mogen zien, want dat levert problemen op. Als toeristen hier foto's van maken en op internet zetten of er worden kalenders of postkaarten van gemaakt en die man ziet dit per ongeluk in een winkel of online, kan hij erg problemen in zijn community krijgen zelfs zo erg dat ze hem eruit zetten. Ik had erg veel vragen en op heel veel vragen kreeg ik het antwoord: omdat dat zo is, omdat zij dat niet willen, omdat zij zeggen dat het zo is. Dit snapte ik niet helemaal, want wij westerse komen uit de "'waarom, hoe zit dat'' cultuur. Ons is geleerd als je iets niet snapt ga je vragen, net zolang tot je het snapt. De Aboriginal cultuur is anders. Je vraagt niks, zij vinden dat je bepaalde dingen moet verdienen om te mogen weten. Of je moet de bepaalde leeftijd hebben om iets te mogen weten, vertrouwen hebben opgebouwd. Mijn gids was een Australiër die dacht dat die een Aboriginal was en dit onderwerp lag nogal gevoelig bij hem. Zo vroeg ik hem hoe oud hij was, dat gaat je niks aan was zijn antwoord. Ik was een beetje beledigd en ging doorvragen waarom die dat niet wilde vertellen blablaba, ja omdat ik het respect nog niet had verdiend om dat te mogen weten. Nou snappen jullie dit, ik nog steeds niet haha. Dit waren een paar kleine voorbeeldjes wat ik heb geleerd tijdens deze reis over de cultuur van de Aboriginal wat erg interessant was. Wat ook nog wel bijzonder aan deze trip was dat ik sliep in een SWAG, dat is letterlijk een slaapzak met een dun matje eronder. Niks over je hoofd en dan kunnen er natuurlijk allemaal beesten bij je komen. Zo had onze gids ons wijs gemaakt dat je een grote steen naast je moest hebben voor als er Dingo's kwamen daar kon je dan mee gooien en met een stok moest je een rondje om je slaapzak graven dat weer hielt de slangen. Ik met mij goed gelovende gedrag deed dit keurig 2 nachten, de 3e nacht kwam de gids vertellen dat het een grap was maar ook vooral om de mensen meer gerust en veilig te stellen van het buiten slapen. Het was wel super koud en ik sliep met 2 broeken een trui een jas en dikke leger sokken aan, maar ook erg mooi slapen onder de sterrenhemel met een kampvuur.

Nog klein stukje over Canberra, het weer begint hier nu echt flink af te koelen. De nachten en ochtenden zijn rond de 2- 5 graden. Overdag rond de 13 graden maar wel zon dus op zich lekker ''gezond'' weer zoals we in Nederland zouden zeggen. Ik ga niet meer zovaak weekenden weg omdat het voor kamperen echt te koud wordt. Baby Mitchell wordt deze week 1 jaar en kan bijna lopen. Verder heb ik niet heel veel nieuws, deze maand geen vrije dagen dus helaas geen spannende uitstapjes. Nouja nog 13 weken en dan mag ik heel veel uitstapjes maken, daar ben ik op t moment wel druk mee alles plannen en regelen en wat wil ik zien, en met wie of alleen. Dus als iemand nog zin heeft in vakantie kom gerust langs ;P

1. Zorgboerderij 't Hamel:
    19 mei 2016
    Hoi Jessica, Wat leuk om je verhalen weer te lezen. En je prachtige foto's te bekijken.
    We hebben ze met aandacht bekeken, zegt Joop.
    Hier zijn 5 uiltjes geboren, en de schapen kunnen elk moment bevallen.
    Leida wil niet graag met je ruilen, ze vind die beesten maar eng, en zooooo ver van huis....
    Maar je krijgt wel de groetjes van haar en van iedereen hier!!
    Geniet nog even daar en tot de volgende reisblog!! Groetjes
  2. Jessica:
    20 mei 2016
    haha! aan die beesten kun je wel een beetje wennen, als ik straks terug ben vang ik alle spinnen op de boerderij voor jullie.
    Ah wat leuk zeg, al die kleine jonge beestjes weer. Echt voorjaar!
    Groetjes terug
  3. Elly:
    3 juni 2016
    Hai lieve Jess ik wil jou allereerst bedanken voor jou mooie kaart met lieve tekst.

Ik vind het geweldig hoe je het allemaal doet en gewoon lekker door gaat met reizen all over the WORLD.

Ik mis je wel lieverd maar vind het ook super gaaf hoe je op jou leeftijd zoveel onderneemt.
    Geniet Jes ik ben heel trots op je en had graag al jou belevingen aan jou zijde willen meemaken.
    Heel veel liefs en een hele dikke knuffel van mij
  4. Jessica:
    13 juni 2016
    Graag gedaan Ell, dankjewel!

liefs